Ce trebuie să știi despre taxa pentru casele de marcat self-service, după scandalul din Auchan: românii, singurii care au de pierdut
Nici nu a început bine scandalul cu casele de marcat self-service care vor lua integral locul caselor de marcat tradiționale din supermarketuri, iar PSD a ”mirosit” context de manifestări populiste. De la a ”salva locuri de muncă” și a crea încă o pagubă pentru români este însă o linie foarte subțire.
În urmă cu câteva săptămâni, cei de la Auchan au anunțat că nu vor mai avea casieri în magazinele din România. Toți clienții vor fi nevoiți să utilizeze casele de tip self-service prin intermediul cărora își vor scana singuri produsele la ieșirea din magazin. Case similare există și în Kaufland, Lidl, Carrefour, Mega și orice alt supermarket sau hypermarket care îți vine în minte.
În teorie, în ultimii ani, extinderea numărului de case de marcat self-service s-a făcut în toate lanțurile de magazine menționate și va continua până la desființarea meseriei de casier. Cei de la Auchan au fost însă primii care au luat decizia radicală, cu mențiunea foarte importantă că această măsură nu va duce la concedieri. Oamenii nu-și vor pierde locul de muncă, cel puțin nu acum.
Nu a durat mult până când oficialii PSD au îmbrățișat atitudinea uzual-populistă și au ieșit la interval cu discursuri prin care promit supra-taxarea caselor de marcat de tip self-pay din supermarket. În mod previzibil, problema este semnificativ mai complexă decât pare la prima vedere, iar soluția ”evidentă” este departe de a fi cea corectă sau benefică pentru români.
Ce vrea PSD și cum, de fapt, îți bagă mâna în buzunar
„Noi credem că e absolut normal. Când există casieri fizici, care înseamnă cheltuieli pentru fiecare angajator… Când nu mai există așa ceva și partea asta trece în sarcina clienților, care trebuie să scaneze produsele, trebuie să existe fie o scădere a prețului la raft sau să existe reduceri pentru cei care folosesc astfel de case de marcat. Încercăm să protejăm până la urmă puterea de cumpărare a oamenilor. Tehnologie în plus înseamnă cheltuieli mai mici pentru angajator, dar acest lcuru trebuie să se revadă în politica de preț pe care marile lanțuri de magazine le utilizează”, a declarat deputatul PSD, Gabriel Zetea, la B1 TV, citat de economedia.ro.
Este important de reținut că social-democrații au venit cu această inițiativă, deși nu se poate materializa fără suportul liberalilor, după cum a explicat chiar deputatul. „Oricum o asemenea decizie va trebui luată în coaliție. Deocamdată e o inițiativă a PSD, ea poate să sufere îmbunătățiri, pot exista propuneri, amendamente, vom avea dezbateri în societate. Important e că avem inițiativă pe care să discutăm. Discutăm și cu partenerii sociali, împreună cu retailerii, să găsim cea mai bună soluție pentru a proteja puterea de cumpărare a românilor”.
Conform datelor obținute de News.ro pe subiect, supermarketurile ar urma să plătească pentru fiecare casă self-service taxe aferente unui salariu minim pe economie.
Având în vedere că se taxează principiul self-service sau self-pay, conform inițiative PSD, nu exclus ca supra-taxarea să ajungă și la bancomatele băncilor sau aparatele de cartele de la metro. Dacă se va întâmpla asta, românii vor fi primii care vor avea de suferit. Particularitățile populiste și vânătoarea de voturi din spatele inițiativei au fost detaliate de consultantul economic Adrian Negrescu pentru Ziare.com.
”E o vânătoare de vrăjitoare cu caracter electoral. Nimic din ceea ce propun politicienii nu are vreo șansă să devină realitate prin prisma modului în care se face business în România. Ar însemna, dacă mergem după acest principiu, să punem o taxă inclusiv pe aparatele de cartele de la metrou, pentru că înlocuiesc taxatoarele, să punem o taxă și pe bancomate pentru că au luat locul carierilor.
E o măsură aberantă care nu reflectă neapărat realitatea din zona hipermarketurilor. Multe dintre ele se confruntă cu o criză semnificativă de personal. Au recurs la această măsură pentru că nu găsesc oameni dispuși să lucreze pe un post extrem de solicitant, cum este cel de casier.
În plus, este o digitalizare a serviciilor de retail spre care ne îndreptăm. În alte țări nu există astfel de discuții pentru că oamenii de acolo au înțeles că acesta este drumul. Suntem în a patra revoluție industrială, trecem de la forța fizică spre roboți, spre digitalizare.
Cum ar fi ca Dacia să fie taxată pentru că folosește din ce în ce mai mulți roboți în locul forței de muncă clasice? Deci e o măsură cu caracter populist, care nu are nicio șansă din punctul meu de vedere, economic vorbind, să devină realitate”, explică Adrian Negrescu pentru sursa citată.
Dacă nu era evident pentru cineva, orice suprataxare din partea statului român a lanțurilor de supermarketuri va fi acoperită din buzunarul românilor. Prețurile la raft vor fi mai mari, vei plăti mai multe pe alimente, în contextul în care vechile case de marcat nu vor mai reveni niciodată.
”Taxa, pe de-o parte, va duce banii la buget pentru ca statul să își acopere găurile, nu pentru a susține crearea de locuri de muncă. Dacă era o taxă cu destinație fixă, punem taxa asta ca să facem cursuri de pregătire pentru angajații din România, cei care sunt afectați de acest val de digitalizare și să-i învățăm să facă altă meserie, aș fi zis că e o măsură optimă. Dar acești bani se duc în bugetul de stat unde li se pierde urma și se duc pe salariile și pensiile pe care statul reușește cu greu să le plătească.
Pentru hipermarketuri, această nouă taxă, dacă ar fi aplicată, ar însemna că prețurile vor crește pentru că taxa asta o vor plăti tot clienții atunci când vor veni să cumpere de la magazinul respectiv.
Orice taxă pusă în plus de statul român înseamnă creșteri de prețuri în economie. Este o legătură directă între taxare și creșterea prețurilor. Niciun comerciant din România, nicio companie, nu va suporta din propriul buzunar, din profitul său, o asemenea taxă. Motiv pentru care principalele victime ale unei asemenea taxe nu vor fi casierii, vor fi toți românii, cei care merg și își fac cumpărăturile în hipermarketuri.
Suntem din păcate cu discuțiile la nivelul secolului 19, atunci când am trecut de la căruță la automobil, automobilul fiind o unealtă a diavolului. Din păcate, din discursul politicienilor români, pare că nu au depășit acel moment de secolul 19”, mai spune Adrian Negrescu.